O mnie, czyli kim jest Maciej Olejnik

Cześć jestem Maciej Olejnik, autor Bloga o kodzie. Od 2015 roku studiuję Informatykę na Politechnice Poznańskiej. Interesuje się projektowaniem stron oraz programowaniem. Dotychczas, podczas moich studiów pracowałem jako Front-end Developer. Interesuje się grami i procesem ich tworzenia.

Trochę o mnie.

O dziecka uwielbiałem tworzyć i projektować. Jako nastolatek byłem uzależniony od budowania „domków na drzewach” oraz tworzenia mechanizmów z popsutych, wyrzuconych przedmiotów.

Gdy miałem już naście lat, moi rodzice kupili mi pierwszy komputer. Wtedy wówczas zrodziło się we mnie zainteresowanie grami. Szczęśliwy los chciał, że kuzyn podsunął mi grę World of Warcraft. Nigdy nie było nas stać aby grać na oficjalnych serwerach, więc graliśmy na tzw. „privach”. Społeczność ludzi, która tworzyła te serwery, była na tyle niesamowita, że szybko sam w nią wsiąknąłem. Zacząłem wtedy tworzyć swoje pierwsze strony internetowe, grafikę 2D a nawet artykuły na temat gry.

W tym czasie przełomem był moment, w którym rodzice dali mi pieniądze na moją pierwszą książkę związaną z programowaniem. Pamiętam, że kosztowała 100zł (!!!) i nosiła tytuł PHP i MySQL, Vademecum Profesjonalisty (o dziwo, nadal jest w sprzedaży). Skrypty PHP dosłownie mnie zaczarowały. Zacząłem tworzyć amatorskie projekty jak np. generatory sygnatur do podpisów na forach. Zapierająca dech duma, powstająca kiedy znajdowało się swoje dzieła w podpisach użytkowników na różnych forach była nie do opisania. Programowanie sprawiało mi niesamowitą radość, jednak wydawało mi się, że tworzenie grafiki jest czymś bardziej „namacalnym” i łatwiej mi będzie w przyszłości na tym zarobić.

Webdesign i Photoshop

Pierwsze swoje projekty tworzyłem w programie GIMP. Większość grafiki jaką tworzyłem wiązała się z grami.  Bardzo interesowała mnie tematyka projektowania stron i tego jak potencjalny użytkownik taką stronę odbiera.

Logo fikcyjnego portalu
Mój projekt logo fikcyjnego portalu o grach. Data: 1 Kwietnia 2012 roku.

Z biegiem czasu tworzenie grafiki już nie było moim głównym zainteresowaniem. Coraz bardziej ciągnęło mnie w stronę programowania.

Czym zajmuje się dzisiaj?

Od 2015 roku studiuję Informatykę na Politechnice Poznańskiej. Dotychczas, podczas moich studiów pracowałem jako Front-end Developer pisząc w takich językach jak: stack HTML&CSS, JavaScript (Angularjs, Vue, React). W wolnym czasie szlifuję czysty JS pisząc projekty z wykorzystaniem PIXI i Phaser.

Interesuje mnie tematyka inżynierii oprogramowania i związane z nią wzorce projektowe i architektoniczne. Jako hobby traktuje pisanie gier w C++ z użyciem bibliotek OpenGL oraz SFML.

Gamedev

Moim najnowszym zainteresowaniem okazał się temat tworzenia gier. Uwielbiam czytać na temat tego, jakie rozwiązania zastosowali twórcy w swoich produkcjach. Za rok będę bronić inżyniera, ale już dziś wiem, że temat mojej pracy będzie powiązany z tworzeniem silnika gry (prawdopodobnie multiplayer).

Co na blogu?

Na blogu chciałbym opisywać swoje doświadczenia projektowaniem i programowaniem stron internetowych. Na pewno znajdą się wpisy na temat Photoshop’a, Laravel’a oraz trochę o front-endzie.

Chciałbym również regularnie tworzyć serię „tworzymy grę”, w której dzieliłbym się z Wami swoimi doświadczeniami na ten temat.